2008. március 18., kedd

Autóhitel 10 évre

0 %-os kezdő- és alacsony törlesztőrészlet, mindez 10 évre? Soha jobb üzlet, gondolják a legtöbben, ha egy ilyen hirdetésbe botlanak - és már be is sétáltak a csapdába. A hosszú távú futamidőre vásárolt gépkocsik ugyanis csupán rövid ideig nyújtanak örömöt tulajdonosuknak, sokkal inkább okoznak fejfájást.

Egy gépjármű fedezeti értékét nehéz előre megbecsülni. Általában a hosszabb futamidő második felében már nem nyújt kellő fedezetet a hiteltartozásra. De van olyan termék is (pl.: a 10% vagy az alatti kezdőrészlet, illetve a 96 vagy 120 hónapos futamidő), ahol nincs olyan pillanat a konstrukcióban, amikor az autó értéke fedezné a hitelösszeget. Ezért az ilyen finanszírozási ajánlat, illetve már a piacra vitele is, nem piaci magatartás. Ennek ellenére egyre többen dőlnek be a „kihagyhatatlan ajánlatok”-nak.

A hazai autópiac sajnos nem úgy viselkedik, mint máshol. Míg a cseheknél és a szlovákoknál is már a 3 éves futamidő az általános, nálunk még mindig a hosszú távú, 72 hónapos (6 év) futamidő a legelterjedtebb. Azonban a hitelszerződéseknek csupán 30%-a fut ki a végéig, a többit menet közben lezárják, általában azért, mert lecserélik a régi autót egy újra. Ez is azt jelzi: a 6 éves konstrukció túl hosszú. Az ideális a 36-60 hónapos futamidő lenne. A nagy finanszírozók azonban 2005-ben a még hosszabb futamidők irányába nyitottak, a legirreálisabb ajánlat a 14 évre szóló.

Autóvásárlás esetén ezért kellő alapossággal át kell gondolnunk néhány dolgot, de kettőt mindenképp:

  • mennyit tudunk a részletre fordítani havonta,
  • mennyi ideig kívánjuk használni az autót.

Az autó értéke folyamatosan csökken, már az, hogy kigördülnünk vele az autószalonból, 20%-os értékvesztést jelent. Az ügyfelek mindezekre csak menet közben gondolnak, és ilyenkor gyorsan lezárják a szerződést. Ekkor döbbennek rá, mindez pluszköltségekkel jár:

  • idő előtti lezárás esetén van egy lezárási díj, és
  • az autó sem ér már annyit, mint a még fennálló tartozás.

Ha nincsenek tartalékai, kénytelen eladni az autót, ami nagy valószínűséggel nem fogja fedezni a még fennálló tartozást. A hátralévő hiteltartozás azért magas, mert az ügyfél eleinte kevés tőkét és nagyobb kamat részt fizet (annuitásos konstrukció). Hosszú futamidőnél vonzó az alacsony törlesztőrészlet, de a tőke nagyon lassan folyik vissza (azaz lassan fogy), és kamatot is tovább és többet fizetünk.

Nincsenek megjegyzések: